Is de NIEUWE BMW X5 beter dan zijn voorganger? | Vergelijking BMW X5 2020 vs 2017 | G05 vs F15

Stel… Je rijdt al een aantal jaren met een BMW X5 en overweegt om een model nieuwer te kopen… Wat verrast je dan behalve het bedrag dat je bij moet betalen?

Meer dan 20 jaar geleden kwam de BMW X5 voor het eerst op de markt. Vandaag ga ik jullie laten zien wat de grootste verschillen zijn tussen de laatste twee generaties, de G05 en het vorige model, de F15. Van voren herken je de nieuwe BMW X5 direct aan zijn grotere opvallende grill, waarmee hij een stuk imposanter oogt dan het vorige model. De hele neus oogt ook een stuk scherper en sportiever. Waar je bij het vorige model optioneel adaptieve LED koplampen kon bestellen die tot wel 300 meter ver schijnen, kun je bij het nieuwe model zelfs Laser koplampen bestellen, die tot wel 600 meter ver schijnen. Deze nieuwe BMW X5 is voorzien van een M-Sportpakket waardoor die wat stoerder oogt als het vorige model waar op dit specifieke exemplaar geen M-Sportpakket is besteld.

Wanneer je het vorige model van de zijkant bekijkt zie je een hele rustige en sierlijke lijn. Bij de nieuwe generatie beweegt deze lijn boven de achterste wielkast omhoog, wat hem echt een soort van gespierd uiterlijk geeft. De achterkant heeft ook een compleet nieuw uiterlijk door de nieuwe achterlichten, deze zien er een stuk moderner uit als de vorige generatie. Van binnen oogt naar mijn mening het vorige model nog steeds erg mooi, alleen oogt het nieuwe model ook van binnen een stuk moderner. De indeling van het dashboard is compleet vernieuwd. Ook zijn er geen analoge tellers meer, maar heb je standaard een beeldscherm voor je waar je bijvoorbeeld de navigatiekaart in kunt krijgen.

In de vorige twee generaties was het centrale beeldscherm al super goed te bedienen met het iDrive systeem van BMW. Dit systeem is natuurlijk nog weer verder door ontwikkeld, het centrale scherm is nog weer groter geworden en is nu ook te bedienen met touchscreen en gesture control waar je bijvoorbeeld het volume mee kunt bedienen zonder een knop aan te raken. Vandaag zijn wij op pad met de Bmw X5 40i. Er is nog een benzine motor op de markt, de M50I, een paar diesel motoren en een hybride versie waar we eerder een video over maakten.

De 40i is weliswaar de instap benzine variant, maar is alsnog een dikke 3.0 liter 6 cilinder met een lekkere roffel, goed voor 340 PK, 450 NM koppel en een sprint van 0 naar 100 in slechts 5,5 seconden. De nieuwe BMW X5 is naar mijn mening ook een stuk comfortabeler geworden als zijn voorganger. Zo kun je tegenwoordig optioneel luchtvering krijgen op vooras en achteras waarmee de auto zelfs nog met 22” velgen comfortabel rijdt. Ook kun je 4 wiel besturing bestellen, waarbij onder de 60 kilometer per uur je achterwielen meesturen zodat je een hele korte draaicirkel hebt. Dit specifieke exemplaar komt uit 2020, heeft 36.000 KM gereden, is onder andere voorzien van luchtvering op vooras en achteras, vierwiel sturing, een M-Sportpakket, laserlichten, panoramadak, head up display, driving assistent, stoelverwarming voor- en achter en zelfs stuurverwarming.

Ik hoop dat ik je met deze video een indruk heb kunnen geven van de grootste verschillen tussen de laatste twee generaties van de BMW X5. Laat in de comments weten wat je van de nieuwe X5 generatie vind, vergeet je niet te abonneren op ons kanaal en doe een duimpje om hoog. Graag tot de volgende keer.

Voor meer informatie over de BMW X5 xDrive40i kun je terecht op onze website. ➤ https://www.shiftup.nl/voertuig/bmw-x…

Volg ons ook op social media

Youtube: ➤ www.youtube.com/channel/shiftup

Instagram: ➤ www.instagram.com/shiftup.nl/ 

Facebook: ➤ www.facebook.com/shiftup.nl

LinkedIn: ➤ www.linkedin.com/company/shift-up-bv

© 2021 Shift Up https://www.shiftup.nl/