De UNIEKE SUV van BMW | rijtest BMW X2 20I sDrive | F39 | Shift Up

Het comfort van een wat hogere zit, de strakke lijnen van een coupe en een knipoog naar de jaren 70, je vind het allemaal in de BMW X2

Welkom bij weer een nieuwe video van Shift Up waarin ik je deze keer ga voorstellen aan een unieke SUV van BMW, de X2. En dan zal een BMW kenner misschien denken, hadden ze al niet genoeg SUV modellen? Tja dat is maar hoe je er naar kijkt.

Veel mensen kennen wel een aantal SUV’s van BMW, zoals de populaire X5 en de versie daarvan met die schuin aflopende daklijn, de X6. De X6 is een soort coupe variant van de X5, en dat is wat BMW ook met de X3 en X4 heeft gedaan, en dus dachten ze, dat kunnen we dan ook wel doen met de X1. Wanneer je echter het dak van een X1 net zo schuin laat aflopen als die van een X4 of X6 blijft er achterin helemaal geen ruimte meer over en heeft het concept dus geen zin. En dus heeft BMW besloten om hem net even anders te maken dan de X1, om zo aan de ene kant een soort coupe van de X1 neer te zetten, maar aan de andere kant nog wel een praktische SUV over te houden.

Van buiten is een X2 compleet anders dan een X1. Zo oogt die wat futuristisch vanuit iedere hoek. De neus van de auto is duidelijk te onderscheiden van een X1. Een grappig detail zijn de nieren van de X2, want die lijken op die van de X1, maar dan zijn ze omgekeerd om de voorkant een hele sportieve en krachtige look te geven. Aan de zijkant van de auto zie je ook een hele gave en unieke lijn en wat meteen opvalt is de brede C stijl van de auto met daarop het BMW logo. Dat is iets wat linkt naar de iconische BMW coupe’s uit de jaren 70 zoals de 3.0 CSL die daar ook het logo hadden. Verder zie je dat de A stijl ook wat stijler afloopt dan die van een X1 om hem ook wat meer een coupe te maken. De achterkant is ook compleet anders dan een X1, grotere uitlaatpijpen, andere achterlichten, een kleinere achterruit en de handgreep die is verwerkt in het BMW logo om de achterklep te kunnen openen.

Je kunt de achterklep trouwens ook openen door een schoppende beweging te maken wanneer de sleutel in de buurt is van de auto. Het naar mijn mening enige kritische punt aan deze auto is dat je in de kofferbak 35 liter minder ruimte hebt dan in de X1. Maar goed, als dat alles is… Kijk eens wat voor gaaf design je er voor terug krijgt! Van de kofferbak gaan we dan nog even naar de zijkant van de auto, want ook het design van de achterportieren is best wel bijzonder. De ruit van de achterportieren loopt best wel ver door, waardoor je als je achterin stapt bijna niet je hoofd kunt stoten. Wanneer je dan achterin zit merk je wel dat het dak iets lager is dan in de X1, maar je hebt gelukkig voldoende beenruimte door de inhammen in de voorstoelen.

En van de achterbank gaan we naar de voorstoelen en ga ik je eens laten zien hoe het rijdt. Wanneer je achter het stuur zit valt natuurlijk direct je zitpositie op die naar mijn mening erg fijn is. Je zit wat hoger en kijkt daardoor heel fijn op de weg. Verder valt meteen op dat het complete dashboard echt op jou als bestuurder is gericht, echt typisch BMW, dat cockpit gevoel. Het dashboard is trouwens bijna hetzelfde als in de X1 en is niet alleen mooi in het licht, maar ook echt heel erg gaaf in het donker met alle sfeerverlichting die je zelf kunt aanpassen.

Vandaag zijn we op pad met de 20i Sdrive variant, een auto met voorwielaandrijving. Vierwielaandrijving is trouwens ook mogelijk. Onder de motorkap van deze auto ligt een 2 liter 4 cylinder motor met turbo, goed voor 192 PK, een sprint van 0 naar 100 in 7.7 seconden en een topsnelheid van 227 km/h.

Persoonlijk vind ik het een hele fijne motor, zeker in combinatie met deze automaat met 7 versnellingen en dubbele koppeling waarmee die supersnel schakelt. Je kunt net als in veel andere BMW’s de rijbeleving aanpassen door deze knop naast de versnellingspook, waarmee je de auto in de sportstand kunt zetten waarbij die later gaat opschakelen, feller gaat reageren op je gaspedaal en ook wat zwaarder gaat sturen, je kunt hem natuurlijk ook in de relaxed comfort stand zetten of eco stand. En wat ik ook wel fijn vind aan deze auto is dat hij zelfs in de sportstand bij vol gas geven niet heel erg in het stuur trekt, wat je bij veel andere voorwielaangedreven auto’s wel hebt.

De X2 is naar mijn mening wel wat stugger afgeveerd dan de X1, hij ligt ook een stukje lager op de weg dan een X1 en hij is trouwens ook een centimeter of 8 korter. Dat die stugger is is trouwens niet vervelend, want hij is aan de andere kant weer zodanig afgeveerd dat de auto in een bocht ook bijna niet overhelt en dat draagt wel bij aan de sportieve rijbeleving in deze auto. Als je trouwens over een normale drempel heen rijdt reageert die daar heel erg relaxed op, alleen soms kan je een klinkerweggetje net wat meer voelen dan in een X1.

En dan ten slotte nog wat over dit specifieke model. Het is natuurlijk weer een lekker rijk uitgeruste auto met een M-Sportpakket waardoor de auto wat stoerdere bumpers heeft dan standaard, sportstoelen, een M-Sportstuur die zelfs te verwarmen is, stoelen die elektrisch te verstellen zijn met memory. Verder heeft die een navigatie professional systeem, oftewel het grote scherm, te bedienen met de bekende en hele fijne idrive en zelfs met touchscreen. Ook zit er Apple CarPlay op het systeem, kun je je telefoon draadloos opladen onder de midden armsteun, heeft de auto een Harman Kardon audio systeem, DAB, achteruitrijcamera, een botswaarschuwing en nog heel veel meer moois.

Ik hoop dat ik je in deze video een goede indruk heb gegeven van een best wel unieke SUV met een knipoog naar een coupe en de jaren 70.

Volg ons ook op social media

Youtube: ➤ www.youtube.com/channel/shiftup

Instagram: ➤ www.instagram.com/shiftup.nl/ 

Facebook: ➤ www.facebook.com/shiftup.nl

LinkedIn: ➤ www.linkedin.com/company/shift-up-bv

© 2022 Shift Up https://www.shiftup.nl/