De BESTE AUTO van begin jaren 90? | E32 BMW 730I V8 review | Shift Up

We zijn hier op de dam in Amsterdam, een prachtige authentieke locatie voor een authentieke auto. In deze video gaan we bijna 30 jaar terug in de tijd, terug naar 1993, het jaar dat dit prachtige top model van BMW werd geproduceerd, de 7 serie!

Achter mij staat de tweede generatie van het vlaggenschip van BMW, de 7 serie. Hij is gemaakt van 1987 tot 1994 en volgens de ontwerper van deze 7 was dit model de eerste stap voor BMW om echt een premium merk te worden en de concurrentiestrijd aan de gaan met de Mercedes-Benz S-Klasse.

De missie die de ontwerper Hans Kerschbaum had was om een succesvolle combinatie te maken van een elegante en dynamische auto voor het top segment, de business class. Een leuk detail om mee te beginnen is bijvoorbeeld de lijn van de auto. Het meest brede punt van de auto zit tussen de achterportieren, om plaats te maken voor de maximale ruimte voor de achterstoelen. Waar ook veel aandacht aan is besteed is deze wijde C stijl en de ruiten in de achterportieren met daarin de bekende Hofmeister knik. Deze zijn zo ontworpen dat je heel erg comfortabel achterin kunt stappen.

Ten opzichte van een moderne 7 serie waar we eerder een video hebben gemaakt, zie je nog steeds een aantal kenmerken terug van deze 7 serie. Te beginnen bij de neus van de auto met de nieren van BMW, iets waardoor je hedendaags een BMW echt herkent. In deze generatie 7 serie had je 2 soorten nieren grilles, een smalle en een brede. Hieraan herken je welke motor erin ligt, de smalle was namelijk de 6 cylinder, de brede een 8 of 12 cylinder, maar daarover later meer. Naast de nieren zien we de kenmerkende ronde koplampen. En dan zul je denken, die zien we nu toch niet meer op een moderne BMW? Nou, dat is niet helemaal waar, wat nog steeds zie je bij BMW in de koplampen vaak 2 rond verlichte LED ringen die liefhebbers de angel eyes noemen, met dus een knipoog naar het verleden van BMW toen ze nog die twee mooie ronde koplampen gebruikten.

Ook een leuk weetje is dat deze generatie 7 serie de eerste auto was met de optie xenon verlichting van Philips, iets wat we de laatste paar jaren niet meer zien door de vervanger hiervan, LED verlichting. Maar toen, eind jaren 80 begin jaren 90, echt revolutionair. Wat ik persoonlijk ook echt heel erg gaaf vind zijn de typisch jaren 80 BMW velgen met dat mooie honingraatpatroon. Aan de achterzijde vallen direct de L vormige achterlichten op. Dit was de eerste BMW met dit design, een design dat je op moderne BMW’s ook nog steeds terug ziet.

En van de achterzijde van de auto gaan we naar wat er onder de motorkap ligt van deze 7 serie. Voordat ik je dat laat zien wil ik je eerst de constructie van de motorkap laten zien, moet je kijken hoe gaaf die open gaat, dat zie je tegenwoordig ook nergens meer. Voor een monteur misschien niet even makkelijk om aan te werken, maar goed, misschien is dat ook wel de reden dat je het nu niet meer op een 7 serie ziet.

Onder die mooie kap ligt een V8, oftewel, dit is de BMW 730I. Een motor met 218 PK waarmee die een topsnelheid van 230 km/h zou moeten halen en een sprint van 0 naar 100 in 9,3 seconden, dat gaat in de moderne 7 wel wat sneller. Voor als je dit exemplaar niet snel genoeg vindt, is er ook nog een versie met een V12. Sterker nog, deze 7 serie was de eerste BMW waar je een V12 in kon krijgen, de 750 LI. En die L staat voor lang, deze auto was namelijk ruim 11 cm langer waardoor je meer beenruimte had achterin. Deze auto kreeg begin jaren 90 door de pers zelfs de titel “beste personenwagen ter wereld”. Ja en dan zul je je afvragen, hoe rijdt zo’n 30 jaar oud vlaggenschip dan eigenlijk.Als ik een beetje kan inschatten hoe de concurrentie destijds reed, moet ik echt zeggen dat deze 7 serie lekker comfortabel rijdt. Ook over vervelende drempels of de Amsterdamse grachtengordel kun je gewoon relaxed rijden.

Hij reageert natuurlijk niet zo direct op het gaspedaal als een moderne bmw, maar als je het gaspedaal intrapt gebeurt er zeker wat en hoor je ook die heerlijke 8 cylinder. Deze auto is voorzien van een automaat met 4 versnellingen, destijds ook volkomen normaal, terwijl je momenteel in bijna alle BMW’s een 8 traps automaat kunt krijgen. Qua sturen vind ik hem in vergelijking met een moderne BMW lang niet zo direct reageren, maar voor een auto van deze leeftijd vind ik dat hij niet heel erg overhelt in een bocht, en dat zorgt natuurlijk ook voor een stuk comfort.

De stoelen zijn voor toen der tijd ook erg lekker en zelfs elektrisch te verstellen. Deze auto heeft dan ook nog eens dat mooie dikke zwarte leder met een plooi erin. Je kunt het zitvlak elektrisch kantelen waardoor je meer ondersteuning aan je onderbenen hebt. Aan de zijkant van de voorstoelen zit ook zelfs een verstelbare armsteun in plaats van de vaste armsteunen die je nu vaak bij BMW ziet.

Wat ook meteen opvalt is het wat lompe stuurwiel. Destijds een luxe stuurwiel, want je had toen nog niet in alle auto’s een airbag, en deze had dat natuurlijk wel (shot). Wat ook wel een leuk detail is de teller onder de toerenteller, die toen al je brandstof verbruik aangaf. Verder had je in de jaren 80 en 90 bij de introductie van een nieuw model als de 7 serie ook echt revolutie, in plaats van evolutie zoals je dat in de laatste jaren ziet. Zo was deze 7 serie de eerste auto met park distance control, oftewel parkeersensoren. Ook was dit de eerste auto met anti beknellingsramen waardoor het raam automatisch naar beneden ging als je hand er tussen zat.

Verder was dit de eerste BMW met de bekende tractie controle en een systeem die de druk op de veren van de ruitenwissers verhoogt zodat ze op de snelweg ook stevig op het glas drukken. Ten slotte kon je in deze 7 zelfs een koelkast voor de champagne achterin bestellen en zelfs een autotelefoon, toen heel erg luxe.

Ik hoop dat je het leuk vond om in deze video voor de verandering eens mee te kijken naar wat voor top model BMW terug in de tijd had. Laat in de comments weten wat je van deze E32 generatie 7 serie vind. Doe een duimpje omhoog als je het een leuke video vind en vergeet je vooral niet te abonneren op ons kanaal en krijg nog veel meer leuke BMW en MINI video’s op je beeldscherm! Tot de volgende keer!

Volg ons ook op social media

YouTube:

Instagram: