BETER dan een Mercedes C-Klasse of Audi A4? | Rijtest BMW 3-serie Touring F31 | Shift Up

BMW Touring f31 Youtube thumbnail van shift up yt

Leuk dat je weer kijkt naar een nieuwe video van Shift Up. Een aantal weken geleden zijn we op pad geweest met de populaire BMW 3 serie sedan. Voor degene die op zoek is naar net wat meer ruimte is er dan natuurlijk de BMW 3 serie Touring, oftewel de station wagen versie van de 3 serie. Of die net zo goed rijdt als de sedan versie kom je achter in deze video waarin we op pad gaan met een BMW 3 serie touring uit 2015.

Net als de sedan is ook de touring een hele sportieve en naar mijn mening ook tijdloze auto om te zien. Aan de voorkant zie je veel scherpe lijnen die de sportieviteit benadrukken en aan de achterzijde de typisch BMW L-vorige achterlichten. Het exemplaar waar we in deze video mee op pad zijn heeft een M-Sportpakket waar wij dol op zijn. In dat M-Sportpakket zit een andere voorbumper en andere achterbumper dan standaard, andere sideskirts en ook andere velgen. Standaard wordt een 3 serie met M-Sportpakket geleverd op 18” lichtmetalen velgen maar het exemplaar waar we vandaag mee op pad zijn heeft optioneel te bestellen 19” M-Sportwielen.

Ten opzichte van de vorige generatie BMW 3 serie Touring is deze generatie 10 cm langer geworden wat zorgt voor meer ruimte in het interieur en de kofferbak. De kofferbak is standaard elektrisch te openen en te sluiten. Wanneer je de optie comfort access hebt kun je zelfs met een schoppende beweging onder de achterbumper de kofferbak openen.

Kofferbak is groter dan bij zijn concurrenten het geval is, zoals de Audi A4 en de Mercedes Benz C klasse. Hij is 495 liter groot. Wanneer je de laadvloer naar beneden klapt is die zelfs 1500 liter groot. Wanneer we de kofferbak weer sluiten kunnen we ook nog apart de achterruit alleen openen met een knopje onder de achterruitenwisser. Zo kun je snel een boodschap in de kofferbak leggen. Niet alleen de kofferbak is groter geworden dan bij zijn voorganger, ook is er op de achterbank meer beenruimte. Dit was een kritisch punt bij de vorige generatie BMW 3 serie Touring. Wanneer we plaats nemen achter het stuur zien we een typisch BMW dashboard. Een dashboard dat echt op jou als bestuurder is gericht en een beetje een cockpit gevoel geeft. Er is gebruik gemaakt van mooie materialen die ook erg premium aanvoelen.

De auto waar we vandaag mee op pad zijn heeft een navigatie professional scherm, oftewel de meest grote variant die je kunt bestellen. Deze is te bedienen met de iDrive button die we uit vele andere BMW’s kennen. Ondanks dat dit exemplaar al van 2015 is werkt het systeem nog lekker bij de tijd. Ook kun je op de iDrive button schrijven met je vinger om een navigatie bestemming in te voeren. Omdat het scherm groter is dan het standaard business scherm kun je ook een zogenoemde splitscreen instellen. Hierbij wordt het scherm in tweeën gedeeld en kun je bijvoorbeeld aan de linkerkant je telefoon bedienen terwijl je aan de rechterkant de navigatie kaart ziet, erg handig!

Wanneer we de voet op de rem plaatsen, de sleutel naast ons neer leggen en drukken op de start stop knop wordt de auto gestart. Wanneer we dan gaan rijden merk je direct dat dit een echte rijdeursauto is, ondanks dat we vandaag op pad zijn met de instap motorvariant. Deze auto heeft een M-Sportonderstel waardoor de auto 10 mm lager ligt dan standaard en daardoor heel erg mooi in een bocht ligt. Hij helt bijna niet over. Je zult dan vast denken dat de auto ook een stuk stugger is door dat sportonderstel, maar dat valt in de praktijk wel mee. Bij het vorige model 3 serie touring vond ik wel dat de auto een stuk stugger was, bij deze merk je dat echt minder.

Ook heeft deze specifieke auto de optie variabele sport steering. Dit houdt in dat je met minder omwentelingen het hele stuur rond hebt en de auto dus wat directer en daarmee ook sportiever en comfortabeler stuurt. Verder heb je nog een aantal rijstanden waarmee je kunt instellen hoe de auto reageert. Standaard staat de auto in de comfort stand waarmee hij dus rustig opschakelt, licht stuurt en ook rustig reageert op de gasrespons, ideaal voor in de stad en woon-werk verkeer. Dan is er de eco pro stand waarin de auto er alles aan doet om het brandstof verbruik te drukken. De climate control wordt hier ook op aangepast en je merkt een soort vertraging in je gasrespons om het verbruik te reguleren. Ten slotte heb je nog de sportstand waarin de auto feller reageert op je gasrespons, zwaarder stuurt en ook pas later opschakelt om het sportieve gevoel te benadrukken.

Onder de motorkap van deze BMW 3 serie ligt een de instap motorvariant van de 3 serie, de 316i. Het is een 4 cylinder benzine motor goed voor 136 PK en 220 NM koppel. Hiermee doet die een sprint van 0 naar 100 in 9,3 seconden en heeft die een topsnelheid van 210 km/h.

Dit specifieke exemplaar komt uit 2015 en heeft ongeveer 113000 km op de teller staan. Hij is dus voorzien van het mooie M-Sportpakket waarin ook deze super fijn zittende sportstoelen zitten inbegrepen alsmede het fijn in de hand liggende M-Sportstuurwiel. Verder heeft de auto comfort access, oftewel een keyless go systeem. Ook heeft hij stoelverwarming voor de voorstoelen, xenon koplampen, een navigatie professional systeem, parkeersensoren achter en de naar mijn mening erg gave 19” M-Sportvelgen.

Voor meer informatie over de BMW 3-serie Touring F31 neem een kijkje op de website
➤ https://www.shiftup.nl/voertuig/bmw-3-serie-touring-316i-m-sportpakket-19-navigatie-professional-comfort-access/

Volg ons ook op social media

Youtube:
➤ www.youtube.com/channel/shiftup
Instagram:
➤ www.instagram.com/shiftup.nl
Facebook:
➤ www.facebook.com/shiftup.nl
LinkedIn:
➤ www.linkedin.com/company/shift-up-bv

©️ 2022 Shift Up

Home