Mini Cooper SE vs BMW I3S | Vergelijkingstest | Shift Up

shiftup-youtube-video-bmwi3-minise

Waar de BMW I3S en Mini Cooper SE onderhuids op elkaar lijken, is dat van de buitenkant echt totaal verschillend. Het futuristische design van de BMW I3 gaat mee sinds 2013 en heeft door de jaren heen een aantal facelifts gekregen. De BMW I3 waar we vandaag mee op pad zijn is geen standaard I3, maar een “s” versie. Die oogt net wat stoerder doordat hij een centimeter lager is dan de normale I3, wat bredere banden heeft, een bredere spoorbreedte en allerlei zwarte accenten.

De BMW I3 staat zowel van buiten als van binnen in het teken van duurzaamheid. Zo is duurzame carbon in de carrosserie gemaakt in een fabriek waar een waterkracht centrale staat, waardoor er dus 100% CO2 neutraal wordt geproduceerd. Daarnaast zijn de exterieur panelen gemaakt van 25% gerecycled kunststof, niet alleen erg duurzaam maar ook bestendig tegen een stootje waardoor je niet direct een deuk in je deur hebt wanneer er iemand tegen aan stoot.

De Mini Cooper Se ziet er buiten buiten eigenlijk vrijwel hetzelfde uit als een normale Mini Cooper. Het design van de MINI is natuurlijk iconisch, een silhouet dat al sinds de jaren 60 te herkennen is. Een Mini Cooper SE is 18 millimeter hoger dan een normale MINI Cooper wat ze gedaan hebben om het accupakket van de auto kwijt te kunnen in de bodem. Door het accupakket is hij wel weer een stukje zwaarder geworden ten opzichte van een normale Mini Cooper S, namelijk 145 kilo.

De grootte van het interieur in de Mini Cooper Se is hetzelfde als van een normale Mini Cooper S. In de kofferbak zit 211 liter aan ruimte, tegenover 260 liter in de BMW I3. Van beide auto’s kun je de achterbank naar beneden klappen in twee delen en in de MINI kun je de laadvloer ook nog eens in hoogte stellen. Verder heeft de MINI onder de motorkap ook daadwerkelijk een motor zitten, maar zit er bij de BMW een klein compartiment waar je bijvoorbeeld je laadkabel in op kunt bergen.

Ook achter het stuur is de auto vrijwel gelijk aan een normale MINI Cooper S. Het accupakket zit in een T vorm onder de middenconsole die doorloopt onder de achterbank. Aan de gele start / stop knop herken je direct dat het om een elektrische MINI gaat. Het infotainmentsysteem lijkt erg op dat van de BMW, alleen is de indeling net iets anders. De bediening kan net als bij de BMW met de iDrive button of met spraakbesturing. Iets wat de MINI wel heeft maar de BMW niet is de touchscreen bediening. De auto waar we vandaag mee op pad gaan is er een in de Yours uitvoering, oftewel de meest complete die je kunt krijgen. Zo krijg je een mooi glazen panoramadak, head up display, stoelverwarming, sportstoelen met mooi zacht Yours leder en ook een groot navigatiescherm, Harman Kardon, achteruitrijcamera en Apple CarPlay.

De BMW I3S heeft van buiten een eigenaardig design, maar van binnen zeker ook. Wat een plus is ten opzichte van de MINI is de instap voor de achterpassagiers. Dat kan via de suïcide doors. Je zit achterin ook echt goed en hebt veel meer zicht door de lage ramen dan in de MINI. Achter het stuur zit het ook. Je zit wat hoger dan in de Mini Cooper SE waardoor je veel overzicht hebt op de weg. Het dashboard loopt best wel ver door naar voren wat een heel ruimtelijk gevoel geeft, zeker met het soort van zwevende beeldscherm.

Het dashboard is zelf is erg duurzaam, maar wel met een luxe randje, letterlijk met de lederen rand. Het dashboard en interieurpanelen zijn namelijk gemaakt van kenaf. Kenaf is een snel groeiende plant en de panelen zijn ook makkelijk te recyclen. Het hout dat je ziet is ook duurzaam, het is namelijk eucalyptus hout wat komt van snelgroeiende bomen. Hetgeen hiervoor wordt gekapt is dan ook weer snel hersteld. Al het hout is afkomstig van plantages met FSC certificaat, dat garant staat voor een duurzame bosbouw.

Dan de stoffen delen, die zijn gemaakt van 100% gerecycled polyester, waarvan een gedeelte van gerecyclede petflessen is. Ten slotte het leder, dat is ook duurzaam gekleurd door het te bewerken met olijfolie extract. Naast alle duurzame materialen valt ook de bijzondere versnellingspook op, bij vele BMW’s ben je natuurlijk een pook gewend in je middenconsole, hier zit die aan het stuur zoals je ook wel bij sommige Amerikaanse auto’s ziet. Ook is de middenconsole bijzonder, deze loopt bij vele andere BMW’s helemaal door in het dashboard en hier zit er een ruimte tussen wat ook een ruimtelijke indruk geeft aan het interieur.

Ondanks dat ze dezelfde motor hebben rijden ze wel echt heel anders. De Mini rijdt echt als een kart. Wanneer je de auto start staat hij standaard op de regeneratie stand waarmee je dus met 1 pedaal kunt rijden. Hij remt dan wel erg snel af. Je kunt deze rem generatie ook uit zetten, dan rolt de auto gewoon uit, iets wat niet kan in de I3. Wat wel lekker is aan de MINI zijn de sportstoelen. De BMW I3 rijdt erg ligt en kun je ook bedienen met een pedaal, alleen reageert die zachter dan de MINI. Je kunt in de I3 ook niet de regeneratie uit zetten. Hij stuurt net als de MINI lekker scherp en heeft een hele korte draaicirkel. Wat verder opvalt is dat de I3 achterwielaandrijving heeft en je lekker vooruit duwt. De MINI trekt nogal in het stuur als je vol gas geeft. De BMW I3 is wel wat stugger dan de MINI door de carbon monocoque.

De voorwielaangedreven MINI Electric leent de zuiver elektrische aandrijflijn van de BMW i3 met één elektromotor (184 pk / 270 Nm sterk, 0 g/km CO2) en een 1-traps automaat waarmee je 0-100 sprintjes kan trekken in 7,3 seconden. De topsnelheid ligt op 150 km/u. Onder de motorkap van deze BMW I3 is ligt geen motor maar zit een ruimte waar je bijvoorbeeld je laadkabels kwijt kunt. De elektromotor van deze I3 ligt achterin onder de laadvloer aan de linkerkant. Deze heeft 184 PK, 270 NM koppel, doet daarmee een sprint van 0-100 in 6.9 seconden en heeft een topsnelheid van 160 km/h. De I3 S versie heeft dus 14 PK meer dan de standaard I3 en 10 km/h sneller dan deze, 0-100 is 0,4 sec sneller. Met deze 94 Ampere versie kun je in de praktijk op een dag als vandaag met 15 graden buitentemperatuur en normaal gebruik ongeveer 170 km rijden. Trap je het pedaal wat harder in gaat je actieradius uiteraard ook wat sneller naar beneden. De actieradius kun je naast je rijgedrag ook beïnvloeden met de sport en eco knop.

Voor meer informatie over het elektrische aanbod van Shift Up
➤ https://www.shiftup.nl/aanbod/#q1ZKKkrMSykuyU9TsopWSs1JzS4pyixOzlCK1VHKL0pJLUqqVLJSSsxJT81NTc3Ty00tyrZKLE7WQYjkp6TmgISUagE

Youtube:
➤ www.youtube.com/channel/shiftup
Instagram:
➤ www.instagram.com/shiftup.nl
Facebook:
➤ www.facebook.com/shiftup.nl
LinkedIn:
➤ www.linkedin.com/company/shift-up-bv

© 2022 Shift Up

Home

Keywords:
“Shift up”
“BMW”
“MINI”
“Automotive”
“Nissan Leaf”
“Renault ZOE”
“BMW i7”
“BMW iX”
“Tesla Model 3”
“Mini Electric”
“BMW 1-serie”
“Elektrische Bmw”
“autovisie”