BETER dan de Audi Q7 & Porsche Cayenne? | Rijtest BMW X5 xDrive40e | Shift Up

Bij een Bmw X5 denk je al snel aan een grote SUV die aardig wat brandstof lust en het milieu niet spaart. In deze video ga ik je voorstellen aan een X5 die wel wat vriendelijker is voor het mileu en je portemonnee, de Bmw X5 Hybrid

Eerder maakten we al een video van deze derde generatie X5 met de BMW X5M. Een geweldige SUV met 560 PK en een waanzinnige rijbeleving. Daar tegenover staat natuurlijk wel dat die niet zo vriendelijk is voor het milieu. Wil je een wat mileuvriendelijkere variant dan kom je uit op deze X5 hybride. Een auto met een benzine motor en met een stekker. Met deze X5 kun je naast het rijden op de benzine motor ook volledig elektrisch rijden. In het begin even wennen, met zo’n grote auto volledig elektrisch rijden!

Je kunt zelf bepalen hoe de auto rijdt met de eDrive knop. Wanneer je de auto start begint hij te rijden in de auto-edrive stand, waarmee de auto zelf gaat bepalen wanneer hij op de brandstofmotor rijdt en wanneer op de elektromotor. Je kunt in de MAX edrive stand volgens de fabriek 31 km volledig elektrisch rijden, in de praktijk ligt dat ongeveer tussen de 20 en 25 km, ideaal voor kleine stukjes in de stad. Je kunt zelfs tot 120 km/h volledig elektrisch rijden.

Je kunt met de battery control stand de energie in de accu bewaren voor een later moment, hij zal dan dus op de brandstofmotor rijden. Je kunt de accu opladen aan een laadpaal of thuis aan de 220v. Thuis duurt het zo’m 4 uur, aan de laadpaal ongeveer 3 uur. Ook zal de auto tijdens het remmen weer energie opslaan in de accu, alleen duurt het dan behoorlijk lang voordat je de accu weer vol geremd hebt.

Onder de motorkap van deze auto ligt een 4 cylinder benzine motor met turbo. Veel mensen waren daar sceptisch over toen hij op de markt kwam, maar het rijdt echt verassend goed, zeker in combinatie met de elektromotor. Je voelt namelijk ook tijdens het maken van een bocht dat je met een kleinere motor rijdt, omdat hij wat lichter stuurt, en dat is wel lekker in zo’n grote SUV. De benzine motor levert 245 PK en samen met de elektromotor komt het vermogen uit op 313 PK. Hij heeft de bekende 8 traps automaat die super soepel schakelt en ook de overbrenging van de brandstof naar de elektromotor gaat heel erg mooi vloeiend.

Achterin de X5 zit je perfect, ik heb met mijn 1,83m genoeg hoofd en beenruimte. In de kofferbak heb je iets minder ruimte dan bij een benzine of diesel variant van de x5, doordat de laadvloer wat hoger ligt bij deze hybride variant omdat het accupakket daaronder zit verwerkt.

 

Voor meer informatie over de BMW X5 xDrive40e kun je terecht op onze website. ➤ https://www.shiftup.nl/voertuig/bmw-x…

Volg ons ook op social media Youtube: ➤ www.youtube.com/channel/shiftup

Instagram: ➤ www.instagram.com/shiftup.nl

Facebook: ➤ www.facebook.com/shiftup.nl

LinkedIn: ➤ www.linkedin.com/company/shift-up-bv 

© 2022 Shift Up https://www.shiftup.nl/