De ultieme HOT HATCH van MINI! | Rijtest MINI John Cooper Works | Shift Up

Als je denkt aan een leuke compacte auto zul je snel denken aan een MINI. Maar je hebt natuurlijk vele versies van, dus welke kies je dan? Vandaag ga ik je de overtreffende trap van een MINI laten zien, de namelijk de John Cooper Works!

Echt een super stoere en sportieve compacte auto waar je gewoon een glimlach van krijgt, dat is deze MINI John Cooper Works. Veel mensen kennen natuurlijk wel de Mini Cooper, een compacte en tijdloze auto. De John Cooper Works is simpel gezegd de snelle variant daarvan. Zowel onder de motorkap, als van binnen en buiten is die ook echt anders dan een standaard MINI.

De buitenkant van een JCW, wat de afkorting is voor John Cooper Works, is een stuk stoerder dan die van een standaard MINI. Hij heeft een aangepaste voorbumper waar de mistlampen plaats hebben gemaakt voor luchthappers en natuurlijk ook een spoiler, andere achter bumper, andere velgen en een ander remsysteem met mooie rode remklauwen.

Je zult je misschien afvragen waar John Cooper Works voor staat. Dat zal ik je uitleggen. John Cooper was een beroemde Britse auto coureur die samen met zijn vader een garage had waar ze ook race auto’s van klanten onderhielden en aanpasten. Naast Formule 1 en een heleboel andere raceklasses was hij ook succesvol in het aanpassen van de gewone Mini. Dat was in de jaren 60.

John Cooper heeft een zoon, Michael Cooper. En Michael ging verder met het tunen van MINI’s. Hij richtte ook het bedrijf John Cooper Works op, wat dus is vernoemd naar zijn vader en waar voor MINI’s tunings werden gemaakt en andere accessoires. Later werd dit bedrijf verkocht aan de BMW Groep, die nu in MINI’s naast de motorvarianten One, Cooper en Cooper S ook de John Cooper Works variant heeft, en dat is dus de snelste.

Een mooi bruggetje naar wat er dan ook onder de motorkap ligt, dat is een 231 PK sterke 2 liter 4 cylinder motor, goed voor een sprint van 0 naar 100 in 6,1 seconden en een topsnelheid van 246 km.

Deze MINI rijdt echt als een grote kart. Je zit relatief laag, de auto stuurt erg direct en heeft veel grip in de bochten. Een JCW heeft ook een ander uitlaatsysteem dan standaard waar een lekkere roffel uit komt. Wanneer je de auto op de sportstand zet hoor je nog wat meer plofjes en geroffel uit de uitlaat komen bij het op en terug schakelen. En dat geluid in combinatie met deze rij eigenschappen geeft gewoon echt een glimlach op je gezet.

Het design van binnen is ook echt typisch MINI met de grote ronde klok in het midden, althans, vroeger was dat een grote ronde snelheidsmeter, nu is het je navigatiesysteem met een LED ring daarom heen waar je sfeerverlichting op kunt krijgen, maar ook je toerental. Verder heeft de JCW uitvoering een ander stuurwiel dan een standaard Mini Cooper, net als de versnellingspook, ring rondom het navigatiesysteem en natuurlijk de verstelbare JCW kuipstoelen met alcantara bekleding waar je lekker strak in zit.

De JCW waar we vandaag mee rijden is een LCI versie, oftewel de facelift uit 2018. Hij heeft dus een paar kleine aanpassingen ten opzichte van het pre facelift model, zoals de nieuwe LED koplampen met de volledige LED ringen als dagrij verlichting, de union jack achterlichten en ook de nieuwe versnellingsbak met dubbele koppeling waardoor die lekker snel op en terug schakelt.

Verder is dit specifieke exemplaar compleet uitgevoerd met onder andere een panoramadak, stoelverwarming, groot navigatiescherm met touchscreen, Apple Carplay en zelf voorruitverwarming.

Voor meer informatie over de MINI John Cooper Works kun je terecht op onze website. ➤ https://www.shiftup.nl/voertuig/mini-…

Volg ons ook op social media Youtube: ➤ www.youtube.com/channel/shiftup

Instagram: ➤ www.instagram.com/shiftup.nl 

Facebook: ➤ www.facebook.com/shiftup.nl 

LinkedIn: ➤ www.linkedin.com/company/shift-up-bv  

© 2022 Shift Up https://www.shiftup.nl/