HOT or NOT? De BMW 118i met VOORWIELAANDRIJVING?! | Rijtest 2019 1 Serie F40 | Shift Up

De nieuwe BMW 1 serie heeft geen achterwiel aandrijving meer maar voorwiel aandrijving. Of hij net zo goed rijdt als dat hij oogt, laat ik je zien in de rijtest van deze BMW 118I.

Van buiten valt de nieuwe BMW 1 serie natuurlijk direct op door de grote en inmiddels kenmerkende grille. Ook vallen de mooie strakke en scherpe lijnen op aan de voor en achterkant van de auto. Hij is wat korter geworden dan zijn voorganger, maar wel iets hoger en breder. De motor ligt bij deze auto niet meer in de lengte richting maar in de dwars richting en dat zorgt weer voor een stuk meer ruimte in het interieur. Ook heeft die ten opzichte van zijn voorganger meer glas rondom wat zorgt voor meer zicht en heeft hij standaard een radar aan de voorkant voor de actieve rijstrook assistent en botswaarschuwing.

De auto waar we vandaag me op pad gaan is voorzien van een M-Sportpakket waar we natuurlijk dol op zijn. Hiermee krijg je van buiten een wat stoerdere voor- en achterbumper en 17” lichtmetalen M velgen.

In de kofferbak is hij ook wat groter geworden dan zijn voorganger, je hebt de beschikking over 380 liter bagage ruimte en de achterbank kan in delen naar beneden waarmee je zelfs 1200 liter ruimte hebt. Ook heeft die een dubbele bagagevloer. De achterpassagiers hebben 3.5 cm meer beenruimte gekregen vergeleken met zijn voorganger. Achter het stuur vind je mooie materialen zoals het kunststof dat je kunt indrukken en de stiksels in het dashboard. Bij bijvoorbeeld de Volkswagen Golf is dat gewoon hard kunststof. Wat ook wel gaaf is is het M-Sport stuurwiel die niet alleen heel mooi oogt, maar ook super fijn in je hand ligt.

De auto beschikt standaard over een scherm die je kunt bedienen met touchscreen. Natuurlijk heb je ook nog steeds de fijne en bekende iDrive button waarmee je het scherm kunt bedienen en kan het ook met spraakbesturing. Onder het scherm vind je de knop waarmee je de veiligheidsfuncties zoals de actieve rijstrook assistent en botswaarschuwing kunt instellen. Op het moment dat je over de lijn van de rijbaan dreigt te gaan zal hij zelfs een stuurbeweging maken om je op de baan te houden.

Omdat deze auto een M-Sportpakket heeft krijg je naast het mooie M-Sport stuurwiel ook de sportstoelen. Deze zitten super goed. Je kunt het zitvlak ervan vergroten en verkleinen, de zijkanten oppompen en het zitvlak kantelen voor nog meer ondersteuning. Wat ook mooi is aan deze 3e generatie 1 serie is dat je zelfs een head up display kunt bestellen en opties als stuurwielverwarming. Voordat ik je laat zien hoe goed hij rijdt, laat ik je eerst nog even zien wat er onder de motorkap ligt.

Onder de motorkap van deze BMW 118I ligt een 1.5 liter 3 cylinder met 140 pk en 220 NM koppel samen met een 7 traps automaat met dubbele koppeling. Een sprint van 0 naar 100 doet hij daarmee in 8,5 seconden en hij heeft een topsnelheid van 213 km/h.

En dan natuurlijk de hamvraag, hoe rijdt een voorwiel aangedreven 1 serie? Voorwielaandrijving is voor BMW natuurlijk niet nieuw. Ze hebben al ervaring met de BMW X1, de 2 serie en ze hebben met MINI ook bewezen dat een voorwielaangedreven auto ook echt goed kan rijden.

Qua besturing rijdt hij echt als een BMW. Hij stuurt lekker direct maar tegelijkertijd ook lichtjes. Wanneer je het gas in trapt voel je bij de vorige generatie 1 serie echt dat die je naar voren duwt. Mijn verwachting was dat hij bij vol gas geven echt zou trekken in het stuur zoals je dat bij veel MINI’s hebt, maar dat doet hij dus niet, dus dat is positief. Ik denk dat vele mensen ook niet door hebben dat je met een voorwielaangedreven auto rijdt als je het niet zegt. Hij voelt verder nog steeds wel sportief aan, maar het is gewoon anders dan bij de voorganger. Wat verder ook opvalt is dat de motor lekker stil is. Bij de vorige generatie 1 serie was de 3 cilinder motor net wat meer aanwezig.

Al met al vind ik deze generatie 1-serie met voorwielaandrijving toch best goed rijden. Tuurlijk is het jammer dat de achterwielaandrijving is verdwenen, maar je krijgt er wel meer ruimte voor terug. Daarnaast denk ik dat in een 118i variant voorwielaandrijving best prima is, maar zou ik in de top modellen zoals de M140I en tegenwoordig M135I wel kiezen voor het vorige model, dus die M140I. Niet alleen vanwege de achterwielaandrijving, maar ook vanwege de 6 cylinder die niet meer gemaakt wordt voor de 1-serie.

Dit specifieke exemplaar

Dit specifieke exemplaar is uitgerust in de kleur Storm Bay Metallic met natuurlijk het M-Sportpakket, maar verder ook met stuurtverwarming en stoelverwarming, DAB, parkeer sensoren voor en achter, LED koplampen, verlichte interieurlijsten die je in alle kleuren van de regenboog kunt instellen en ook een autohold functie.

YouTube: ➤ www.youtube.com/channel/shiftup

Instagram: ➤ www.instagram.com/shiftup.nl

Facebook: ➤ www.facebook.com/shiftup.nl

LinkedIn: ➤ www.linkedin.com/company/shift-up-bv

© 2023 Shift Up https://www.shiftup.nl/