Een van de populairste SUV’s van BMW met het beste van twee werelden in een, namelijk een benzine en een elektromotor. Hoe dat rijdt laat ik je zien in deze rijtest van de BMW X3 30e
De BMW X3 heeft inmiddels meerdere aandrijflijnen. Eentje met een benzine motor, een met een diesel motor, een volledig elektrische motor en een met het beste van twee werelden in een, namelijk de plug-in hybride variant. Een ideale variant voor mensen die de actieradius van de volledig elektrische IX3 nog te spannend vinden.
Qua uiterlijk ziet hij er nagenoeg hetzelfde uit als een benzine of diesel variant van de X3, alleen zit er aan de bestuurderszijde een klepje waarachter het oplaadpunt van de auto zit verstopt. Verder heeft dit exemplaar een M-Sportpakket waardoor de auto een stuk stoerder oogt dan standaard. In dat M-Sportpakket zit een andere voorbumper, andere side skirts, een andere achterbumper en ook iets stoerdere wielen. Optioneel is bij dit exemplaar dan nog een maatje groter velgen toegevoegd, namelijk deze 21” BMW Individual wielen die de auto niet alleen een heel sportief, maar ook een chique uiterlijk geeft. Verder is het contrast van de Sophisto Grau Metallic lak met alle zwarte accenten in de grille en raamomlijstingen naar mijn mening ook erg geslaagd.
Onder de motorkap van deze plug-in hybride variant ligt een benzine motor in combinatie met een elektromotor. De benzine motor is goed voor 184 PK en samen met de elektromotor heeft die een gecombineerd vermogen van 292 PK. Met dit vermogen kan die een sprint van 0 naar 100 doen in slechts 6,1 seconden en heeft die een topsnelheid van 210 km/h, en alleen op de elektromotor 135 km/h.
Voor die mooie plug-in hybride techniek moet je helaas wel wat inleveren. Gelukkig niet op de achterbank of achter het stuur, maar wel in de kofferbak. De kofferbak kun je trouwens eenvoudig elektrisch openen met de sleutel of wanneer je comfort access als optie hebt, met een schoppende beweging onder de achterbumper. Op de X3 30E is het ook mogelijk om een elektrisch wegklapbare trekhaak te bestellen zoals dit exemplaar ook heeft, erg handig.
Op de achterbank van deze X3 zit je goed als volwassene. Er is genoeg hoofd en beenruimte en je kunt ook climate control achterin bestellen en eventueel zelfs stoelverwarming.
Achter het stuurwiel van deze X3 zit je naar mijn mening erg goed. Deze auto heeft een M-Sportpakket, dus ook de fijne BMW sportstoelen waarvan je het zitvlak kan vergroten en ook de zijkanten kunt oppompen waardoor je lekker strak in de stoel zit. Deze auto heeft geen analoge tellers meer maar een BMW Live Cockpit Professional, oftewel een digitaal beeldscherm waarop je naast je snelheid ook je radiozender kunt zien, maar ook dingen als bijvoorbeeld navigatieaanwijzingen.
Wat altijd even wennen blijft bij zo’n hybride auto is het starten, want je hoort hem namelijk niet starten. Pas als de controle lampjes van het scherm weg zijn nadat je op de start knop gedrukt hebt weet je dat je kunt gaan rijden.
Voor meer informatie over de BMW X3 30e xDRIVE kun je terecht op onze website. ➤ https://www.shiftup.nl/voertuig/bmw-x…
Youtube: ➤ www.youtube.com/channel/shiftup
Instagram: ➤ www.instagram.com/shiftup.nl
Facebook: ➤ www.facebook.com/shiftup.nl
LinkedIn: ➤ www.linkedin.com/company/shift-up-bv
© 2022 Shift Up https://www.shiftup.nl/