Dit is de 3e generatie MINI: Groter, Beter en Sneller | Rijtest 3e generatie MINI Cooper | Shift Up

Welkom bij weer een nieuwe video van Shift Up waarin we dit keer op pad gaan met een auto die een moderne interpretatie is van een klassiek design. Ik heb het dan natuurlijk over een echt icoon, namelijk de MINI Cooper.

Naast mij staat de 3e generatie van de new MINI, oftewel de moderne interpretatie van de inmiddels klassieke MINI die voor het eerst op de markt kwam in 1959. Een icoon die destijds ontworpen en gebouwd is met de missie om een zuinige auto te zijn waar 4 volwassen in passen en die betaalbaar is voor het overgrote gedeelte van de bevolking. Dat ontwerp was zo populair dat deze tot eind jaren 90 is mee gegaan in de productie met slechts kleine veranderingen door de jaren heen.

In 1999 kreeg de MINI door een panel van 130 autojournalisten zelfs de titel “European Car of the Century.” In 2001 kwam er dan de eerste “new MINI”, wat een compleet nieuwe auto werd. Geïnspireerd op dat klassieke model uit de jaren 60 maar dan in een modern jasje. En dat bleek een mega succes te zijn. In 2014 kwam deze 3e generatie new MINI op de markt. Een auto die gebouwd is in Nederland, namelijk bij VDL Nedcar in het Limburgse Born.

Ten opzichte van zijn voorganger die van 2006 tot 2014 is gemaakt is deze bijna 10 centimeter langer geworden. Van deze bijna 10 centimeter gaat de meeste ruimte naar de motorkap, waar extra aandacht in is gestoken in het ontwerp van de motorkap die voor een gedeelte omhoog komt bij een aanrijding met een voetganger om zo de hardheid van de klap te verminderen.

Het typische design van de stijle voorruit, de ronde koplampen en het rechthoekige achterlichten zijn gelukkig gebleven, maar wel iets moderner gemaakt. Zo hebben de xenon koplampen plaats gemaakt voor LED koplampen. Een ander leuk MINI kenmerk is het design van het dak. Doordat de panelen van de A en C stijl glanzend zwart zijn lijkt het alsof het dak gedragen wordt door de ruiten van de auto, helemaal wanneer je een dak besteld in een andere kleur dan de rest van de carrosserie.

Al met al lijkt het ontwerp van de buitenkant nog steeds erg op dat van zijn voorganger, maar dan dus net in een wat moderner jasje gestoken. Wat wel een grote verandering heeft doorgemaakt is het interieur. Te beginnen bij het design van het dashboard. In het midden van het dashboard van de vorige generatie MINI kreeg je standaard een grotere analoge teller in het midden, net als bij het klassieke model uit de jaren 60. Optioneel kon je dan een navigatiesysteem in het midden krijgen met daarom heen je snelheidsmeter, maar die laatste is nu compleet verdwenen uit het midden en zit tegenwoordig recht voor je neus.

In het midden van deze generatie MINI, oftewel de F56, zit ook je navigatiesysteem en audio, maar dan met een grote LED ring er om heen. Als je de temperatuur wat warmer of kouder zet, kleurt de ring rood of blauw. Wanneer je aan de volume knop draait, draait de LED ring mee omhoog of omlaag en ook tijdens het parkeren geeft de ring wat aan, hij gaat dan namelijk van groen naar geel naar rood, afhankelijk van hoe dicht je het object achteren je nadert.

De audio, navigatie en telefoon zijn ook naar mijn mening veel makkelijker en gebuiksvriendelijker te bedienen met de bekende ronde knop die je ook in BMW’s ziet. Verder is de afwerking in het interieur nog veel hoger dan bij zijn voorganger het geval is. Ook is er veel aandacht voor details gebleven, zoals de sfeerverlichting achter de handgrepen en de klassieke tuimelschakelaars met een start knop die rood gaat pulseren wanneer je instapt en hij de sleutel herkent.

Wanneer je de auto dan start moet je misschien even wennen aan het geluid. De Mini Cooper heeft namelijk geen 4 cylinder onder de motorkap, maar een 3 cylinder. Een motor met turbo die goed is voor 136 PK waarmee die lekker vlot mee komt in het verkeer, een sprint doet van 0 naar 100 in 7,8 seconden en een topsnelheid heeft van 210 KM/H.

Wanneer je achter het stuur zit en het gaspedaal in trapt hoor je een leuke en wat diepe roffel. Vandaag zijn wij op pad met een versie met automaat, een met 6 versnellingen. Deze auto heeft ook de MINI driving modes, waarmee je kunt instellen hoe rij reageert op je stuur gedrag, maar ook hoe laat die op en terug schakelt en hoe fel die reageert op je gas respons, dat doet die namelijk in de sport stand allemaal wat harder en sneller dan in de MID modes of Green modus. In die sportstand heb je ook echt het idee dat je met een kart onderweg bent.

Hij stuurt lekker direct, naar mijn mening ook net wat scherper dan zijn voorvanger. Het grote voordeel van deze generatie MINI is wel dat hij een stuk comfortabeler is dan het vorige model, dat was echt een veel stuggere MINI dan deze. Ook is die wat zuiniger geworden en kun je een stuk meer opties bestellen die je ook op BMW’s kunt krijgen, zoals een botswaarschruwing, grootlicht assistent, verkeersborden herkenning en een noodoproepsysteem die bij een aanrijding zelf de hulpdiensten kan bellen.

Zijn er dan ook nog kritische punten aan deze geweldige icoon? Tuurlijk! Het blijft namelijk een kleine auto zoals de naam ook al zegt. Met zn 4en op vakantie gaan naar Spanje of Italie is en blijft wat krap, maar voor een premium stadsauto is dit denk ik de beste auto die je kunt kiezen.

Ten slotte nog wat informatie over dit specifieke exemplaar. Het is een Cooper uit 2018, uitgevoerd in het Midnight Black met een half lederen interieur met hele fijne sportstoelen waarvan je het zitvlak kunt vergroten. Ook heeft hij LED koplampen die erg prettig kijken in het donker, zit er navigatie en stoelverwarming in en bluetooth om te bellen, maar ook voor het streamen van muziek.