De SNELSTE BMW CABRIO? | Rijtest BMW M6 Cabrio | Shift Up

week 24 Shift-up op youtube

Een BMW cabrio met een dikke V8 in het vooronder en een topsnelheid van meer dan 300 km/h. Welkom bij de BMW M6 Cabriolet!

Ja wat een auto he, deze M6 Cabrio. Hij is groot, bloedsnel en heeft naar mijn mening een design wat tijdloos is. Van buiten is de M6 Cabrio een hele gestroomlijnde auto om te zien door de sierlijke lijn die van voor naar achteren loopt.

Het is daardoor niet perse een hele agressieve auto wat je vaak ziet bij snelle auto’s uit dit segment, maar meer een elegante wagen om lekker mee te cruisen.

De dakcontractie van een M6 Cabrio is ook gaaf om even van dichtbij te laten zien. Bij vele cabrio’s zie je een dak met een schuine achterruit, net als in de coupe variant van dat model. En bij deze auto is dat anders.

Hier loopt het dak namelijk niet door naar achteren, maar zie je een tussentijdse stop met een elektrisch te openen achterruit wat de auto een hele elegante uitstraling geeft. Als het dak open is heeft dit gedeelte ook iets weg van het dek van een boot.

Onder de motorkap van dit BMW M product is gelukkig ook nog wel iets indrukwekkends te zien. Deze motor kennen we uit de M5, een 4.4 liter V8 met Twinturbo, goed voor 560 PK, 680 NM koppel waarmee die een sprint doet van 0 naar 100 in slechts 4,3 seconden en in 13 seconden bereikt hij al de 200.

Standaard is deze heerlijke 8 cylinder begrenst op 250 km/h, maar degene die dit specifieke exemplaar heeft besteld koos ook voor het M Driver package, waarmee je de begrenzer eraf haalt en een topsnelheid krijgt van 305 KM/H. E van die heerlijke 8 cylinder laat ik je graag nog even meer horen.

Het rijden in de M6 is echt een feestje, of je nu het dak er op of eraf hebt. Wanneer je het dak erop hebt kun je alsnog je achteruit elektrisch naar beneden doen zodat je optimaal kunt genieten van het waanzinnige geluid van de V8.

Het is een relatief grote auto, slechts 3mm minder breed dan een BMW 7 serie, waardoor je af en toe moet wennen aan het concept van zo’n grote cabrio met zo veel vermogen. Hij stuurt voor zo’n groot slagschip wel erg direct.

Een normale 6 serie is wel iets comfortabeler dan de M6, maar juist omdat die ietsjes harder is afgeveerd heb je ook meer die sportauto beleving.

Net als bij andere BMW M producten kun je erg veel instellen. Hoe zwaar de auto stuurt, hoe die reageert op de gasrespons, hoe snel die opschakelt en hoe hard die is afgeveerd. Met al deze knoppen met functies kun je in totaal 486 combinaties maken. Gelukkig heb je op het stuur twee knoppen, M1 en M2, waar zelf op 2 manieren deze instellingen naar jouw wens onder kunt opslaan.

Verder is deze auto voorzien van een automaat met 7 versnellingen met dubbele koppeling, waarvan je dus kunt instellen hoe laat hij opschakelt.

Het dak van deze M6 kun je tot 40 kmh elektrisch openen en sluiten. Openen duurt 19 seconden, sluiten een paar seconden langer. Omdat het een softop is heb je ook relatief veel ruimte in de kofferbak.

Zoals je van een auto in deze prijsklasse mag verwachten is de optielijst natuurlijk rijkelijk gevuld. Zo is dit exemplaar uitgerust met de multifunctionele M Sport stoelen die je echt als een maatpak op je aan kunt laten sluiten met alle instellingen. Het dashboard is ook met leder bekleed van hele mooie kwaliteit en dat loopt helemaal door tot aan de zonneklepjes, het geeft echt een gevoel van luxe. En natuurlijk het audiosysteem van Bang en Olufsen, wat niet alleen mooi klinkt, maar er ook super fraai uit ziet. Met name de speaker op het midden van het dashboard die elektrisch naar boven komt wanneer je de radio aan zet.

Zijn er dan ook nog zaken die beter hadden gekund? Als je het mij vraagt komt er 1 ding bij me op en dat is het start stop systeem. Het is gewoon raar om met zo’n goed klinkende V8 bij het stoplicht aan te komen en de auto vervolgens automatisch uit te laten zetten om het milieu en je brandstof verbruik te sparen. Daar koop je zo’n auto niet voor. Deze auto koop je om lekker mee te cruisen en je weet gewoon dat je daar wat brandstof voorover moet hebben.