De EERSTE BMW met XtraBoost-functie | Rijtest BMW 330E 2020 | G20 | Shift Up

Welkom bij een nieuwe rijtest van Shift Up waarin we dit keer op pad gaan met een BMW 3 serie met een Xtraboost functie. Benieuwd wat dat is, blijf dan vooral kijken!

Van buiten een auto met naar mijn mening een echt eigen gezicht. Met het M-Sportpakket oogt het ook echt als een hele sportieve auto door zijn grote luchthappers in de voorbumper, de side shirts en achterbumper met een in contrasterende kleur diffusor. Naar mijn mening zien de achterlichten er ook erg fraai uit. Een grijs vlak met de typische BMW L vorm er in verwerkt.

Ten opzichte van zijn voorganger is hij wat langer en breder geworden. Ook is wielbasis wat groter geworden wat zorgt voor meer ruimte als achterpassagier. Iets wat minder ruim is in deze hybride variant is de kofferbak. Deze is namelijk zo’n 100 liter kleiner door het accupakket en daarmee hogere laadvloer. Achter het accupakket zit nog wel een klein compartiment waar je bijvoorbeeld een laadkabel kwijt kunt.

Van binnen

Achterin de 3 serie sedan kun je beter zitten dan bij zijn voorganger. Er is meer hoofd en beenruimte, maar nog wel steeds een lastige zitpositie voor een derde persoon door de typische middentunnel. Wel zit er standaard climate control achterin de 330e.

Voor in de auto zit je super goed op de Sportstoelen, die in dit exemplaar ook nog eens elektrisch te verstellen zijn. Je kunt het zitvlak van de sportstoelen kantelen, de zijkanten oppompen en het zitvlak vergroten of verkleinen. Verder kun je de hoofdsteunen ook naar voren en achteren verstellen.

Onder de motorkap

Onder de motorkap van deze BMW 330E ligt een 2 liter 4 cylinder benzine motor die goed is voor 184 PK. Verder heeft deze auto een elektromotor die samen met de brandstofmotor goed is voor 252 PK, wat ook nog weer kan worden vergroot door de Xtraboost functie, waarover later meer.

Een sprint van 0 naar 100 doet hij in slechts 5.8 seconden en hij heeft een topsnelheid van 230 km/h.

De auto is voorzien van een 8 traps automaat en heeft natuurlijk achterwielaandrijving, zowel voor de benzine als voor de elektromotor. 

Tijdens het rijden

Tijdens het rijden valt mij direct op dat hij nog meer solide aanvoelt dan zijn voorganger en ook nog weer een stuk stiller is van binnen. Hij stuurt ook lekker scherp en ligt gewoon als een dijk op de weg. De afwerking is erg strak en voelt goed aan. Optioneel kun je in deze generatie 3 serie ook ambiance verlichting bestellen wat er wel erg fraai uit ziet. 

Voor je neus zie je een digitaal instrumentarium, de BMW Live Cockpit Professional. Op dit beeldscherm is naast de snelheid en het toerental ook de navigatiekaart te krijgen, maar ook zaken zoals G krachten, de radio en je telefoonboek. In het midden van het dashboard zit een groot scherm die zowel met de iDrive button te bedienen is, als met touchscreen. Ook heeft de auto spraakbesturing die reageert op de tekst “Hey BMW”. Je kunt bijvoorbeeld inspreken: “Hey BMW, zet de temperatuur op 20 graden”.

Verder heb je in deze hybride meerdere rijmodessen. Zo heb je een hybride modes waarin de auto zelf gaat nadenken en bepalen of hij elektrisch rijdt, op de brandstofmotor of juist gecombineerd.

 Ook is er een volledige elektrische modes waarin je tot 140 km/h volledig elektrisch kunt rijden.

In de sportstand heb je ook een Xtraboostfunctie, waarbij de auto er alles aan doet om maximale prestaties te leveren en er ook zo’n 40 PK bij komt waarmee je een totaal systeemvermogen hebt van 292 PK, en dat gaat aardig van zijn plek af!

Het sportieve geluid wat je in die stand hoort bij accelereren komt helaas niet meer helemaal uit de uitlaat, het wordt namelijk versterkt over de speakers van de auto.

Ten slotte is er nog een battery control functie waarmee de auto tijdens het rijden gaat bijladen tot de doelwaarde die je instelt. De brandstofmotor werkt hierbij als een soort generator.

Verder kun je op het scherm zien waar laadpalen staan en of ze nog beschikbaar zijn. Wat ook wel mooi werkt is de Edrive zones. Hierbij zal de auto bij het naar binnen rijden van bijvoorbeeld een stad als Amsterdam automatisch over gaan op de elektromotor.

In de praktijk kun je met de elektromotor en een volle accu ongeveer 35 km volledig elektrisch rijden. Dit is in de winter weer wat minder en natuurlijk ook afhankelijk van hoe je met de auto rijdt en welke stroomverbruikers je allemaal aan hebt.

Wil je meer zien van Shift Up? Kijk dan vooral hier!

YouTube: ➤ www.youtube.com/channel/shiftup

Instagram: ➤ www.instagram.com/shiftup.nl

Facebook: ➤ www.facebook.com/shiftup.nl

LinkedIn: ➤ www.linkedin.com/company/shift-up-bv

© 2023 Shift Up https://www.shiftup.nl/