Het MEEST SUCCESVOLLE model van BMW | Rijtest BMW 320i F30 | ShiftUp

Het is de grondlegger van het sportsedan segment, een van de meest gezochte occasions en het meest succesvolle model van BMW. Welkom bij een nieuwe video van Shift Up met dit keer een rijtest van de BMW 3 serie!

Als je hebt over een BMW 3 serie zullen er maar weinig mensen in de zaal zijn die dat niets zegt, zo populair is dit model van BMW. Naast mij staat alweer de zesde generatie van die 3 serie waarvan het eerste model in 1975 van de band rolde. In 2012 werd deze generatie 3 serie geïntroduceerd, een auto die een stuk moderner oogt dan zijn voorganger. Veel mensen konden bij de introductie wel wennen aan de achterkant met het typische L-vormige BMW achterlicht design. Iets wat even wennen was voor veel mensen, dat was de neus van de auto. Deze was wel te herkennen aan de grill, of bij BMW beter gezegd, de nieren van de auto, alleen lopen de koplamp glazen helemaal door in deze nieren en dat was voor veel mensen dus even wennen.

Ik vind het model nu 10 jaar naar de introductie nog steeds erg geslaagd, zeker wanneer je een exemplaar hebt met M-Sportpakket waarbij je een nog sportievere voorbumper hebt, sportievere achterbumper met diffusor, andere side shirts en sportievere velgen. Ten opzichte van de vorige generatie 3 serie is deze generatie 10 cm langer geworden. Die lengte zit hem met name achter de voorstoelen. Bij het vorige model was de beenruimte voor de achterpassagiers relatief beperkt, terwijl je bij deze generatie 3 serie met 1 meter 83 voldoende beenruimte hebt. Wel kost de tunnel in het midden natuurlijk een stukje ruimte, maar daar krijg je fantastische achterwielaandrijving voor terug. Een eigenschap van vele BMW’s die het rijden met zo’n auto comfortabel en leuk maakt.

Wanneer je namelijk het gaspedaal in trapt, voel je bij een voorwielaangedreven auto hem vaak trekken in het stuur. Bij een achterwiel aangedreven auto als deze 3 serie voel je daarentegen je lekker in je stoel gedrukt worden en ligt het stuur naar mijn mening veel prettiger in je hand. Een eigenschap die de slogan van BMW, freude am fahren, mede benadrukt. Onder de motorkap van de 3 serie waar we vandaag mee op pad zijn ligt een 184 PK sterke benzine motor met turbo die wordt aangeduid met de variant 320i. Een motor die lekker vlot is, een sprint van 0 naar 100 doet in 7.3 seconden en een topsnelheid heeft van 235 km/h.

Als je achter het stuur stapt valt mij meteen de zitpositie op. Doordat deze auto een M-Sportpakket heeft zitten er standaard de sportstoelen in, waarvan je het zitvlak kunt vergroten, de zijkanten kunt oppompen en de gehele stoel kunt kantelen waardoor je optimale ondersteuning hebt en gewoon heel erg lekker zit. Ook zit er in het M-Sportpakket dit mooie lekkere dikke stuurwiel met daarop ook knopjes om je telefoon op te nemen, van radiozender te wisselen en om je cruise control mee te bedienen.

Verder valt de bouwkwaliteit op, alles zit erg goed in elkaar en het afwerkingsniveau is hoog. Het dashboard is heel erg op jou als bestuurder gericht en dat voelt erg fijn. De auto stuurt lekker direct en is ook een stuk comfortabeler afgeveerd dan zijn voorganger. Waar bij het vorige model een versie met M-Sportonderstel erg stug was, is dat bij deze generatie ook niet meer het geval. De automaat is in deze generatie naar mijn mening echt een must. Het is de bekende BMW automaat van ZF met 8 versnellingen die lekker vlot op en terug schakelt. Met de knop links naast de versnellingspook kun je nog instellen hoe die reageert op je rijgedrag. Zo schakelt die , fel reageren op je gasrespons en ook wat zwaarder sturen. In comfort is alles relaxed ingesteld en in de eco stand doet die er alles aan om het verbruik te optimaliseren.

Deze auto heeft een navigatie professional systeem, oftewel het grote scherm. Voor 2018 was deze niet te bedienen met touchscreen, maar in dit exemplaar zit dat dus wel. Persoonlijk vind ik de bediening het fijnste met de spraakbesturing of de bekende iDrive button waarmee je kunt draaien en klikken, en bij het professional systeem ook op de knop zelf kunt schrijven. Al met al voldoende bedieningsmogelijkheden.

Ook zit er in een M-Sportpakket de naar mijn mening mooie donkere hemelbekleding waardoor de overloop van kleur met het dashboard erg goed is. Dit specifieke exemplaar is daarnaast nog uitgerust met elektrisch glazen schuifkanteldak, waardoor je een hele mooie lichtinval in het interieur hebt en op een mooie zonnige dag ook echt kunt genieten van die zon in de auto. Verder heeft deze auto een head up display die informatie projecteert in je voorruit omtrent je snelheid, navigatie aanwijzingen, telefoon en audio.

Enige minpunt aan dit exemplaar is naar mijn mening de niet neerklapbare achterbank. Dat is iets wat je standaard zou verwachten bij een auto als deze. Het is optioneel wel te bestellen en zelf heb ik het niet nodig, maar je moet toch wat te zeuren hebben.

Voor meer informatie over de BMW 3-serie F30 neem een kijkje op de website ➤ https://www.shiftup.nl/aanbod/#q1bKTS…

Volg ons ook op social media

Youtube: ➤ www.youtube.com/channel/shiftup

Instagram: ➤ www.instagram.com/shiftup.nl

Facebook: ➤ www.facebook.com/shiftup.nl

LinkedIn: ➤ www.linkedin.com/company/shift-up-bv

©️ 2022 Shift Up https://www.shiftup.nl/