MEER kracht dan de 6-cilinder? Het GEHEIM van BMW | Rijtest BMW 330e F30 | Shift Up

Welkom bij een nieuwe video van Shift Up waarin ik je deze keer een populair BMW model laat zien met achterwielaandrijving en het vermogen van een 6 cylinder, maar het verbruik van een 4 cylinder.

Het vermogen van een 6 cylinder en het verbruik van een 4 cylinder klinkt interessant hé. Het geheim van dit recept zit achter dit klepje. Dit is namelijk een auto met een stekker. En dat zorgt niet alleen voor het sparen van het mileu, maar vooral voor heel veel rijplezier.

Het model van de BMW naast me zal velen bekend voorkomen, de populaire 3 serie. Dit is alweer de 6e generatie BMW 3 serie. En net zoals bij zijn voorgangers kun je verschillende benzine en diesel motor varianten krijgen. En bij deze auto is er naast de benzine motor nog een motor bij gekomen. En die motor, is een elektromotor.

Deze 3 serie noemen we daarom de 330E, oftewel de plug-in hybride variant van de BMW 3 serie.

Onder de motorkap van deze auto ligt een 4 cylinder benzinemotor met 184 pk en een elektromotor met 88 pk, die samen een systeemvermogen hebben van 252 pk. Met al dat vermogen doet die een sprint van 0 naar 100 in 6,1 sec wat door het koppel van de elektromotor ook echt snel aanvoelt.

Wat ik zelf wel mooi vind aan de techniek van de 330E is hoe soepel die van zijn elektromotor overschakelt naar zijn benzine motor en andersom. Hij is ook voorzien van de bekende 8 traps ZF automaat die heel verfijnd op en terug schakelt.

Naast de bekende sport, comfort en eco standen waarmee je kan aanpassen hoe snel die reageert op je gasrespons, hoe zwaar die stuurt en hoe laat die opschakelt, heb je bij deze 330E ook nog een E drive knop.

Wanneer je er op drukt kun je kiezen uit 3 rij standen. Met auto e-drive gaat de auto zelf bepalen of wanneer je elektrisch rijdt en wanneer op de brandstofmotor. Wanneer je ik deze stand je navigatie gebruikt wordt elektrische aandrijving ingezet waar deze op jouw route het meest effectief is. In de stad rijdt hij dan vaak elektrisch als je actieradius dat toe laat en op de snelweg pakt die de verbrandingsmotor erbij.

Op de max edrive stand gaat de auto alleen maar elektrisch rijden, dit kan die zelfs tot 120 km/h. In de praktijk kun je met de airco aan tussen de 20 en 25 km/h volledig elektrisch rijden.

Ten slotte is er dan nog de save stand. Daarin zal de auto energie in de accu bewaren voor later en dus op brandstof motor rijden. Hij zal trouwens ook tijdens het remmen weer energie genereren en die in de accu opslaan. Dit gaat natuurlijk niet zo snel als wanneer je hem aan een laadpaal hangt, dan doet die er ongeveer 2.5 tot 3 uur over.

Het officiële verbruikscijfer zit rond de 1 op 50, maar dat is in de praktijk echt niet te halen. Gemiddeld rij ik nu 1 op 16 met de auto edrive stand. Rij je eerst een stuk elektrisch en daarna een klein stukje met de brandstofmotor wordt het verbruik nog mooie, wanneer je alleen op de benzine motor rijdt zal je meer richting de 1 op 13 gaan schat ik.

Zoals je van een BMW 3 serie mag verwachten stuurt ook deze hybride variant lekker direct en is die natuurlijk achterwiel aangedreven.

Dat geld zowel voor de benzine als voor de elektromotor. Hij is alleen ongeveer 160 kg zwaarder dan een benzine variant, maar door dat extra gewicht ligt het zwaartepunt ook mooi laag en ligt de auto ook mooi op de weg.

Voor die mooie hybride aandrijflijn moet je helaas wel iets inleveren, een stukje kofferbak ruimte. Onder de laadvloer van de kofferbak liggen namelijk de accu’s waardoor deze wat hoger ligt dan bij een 3 serie met benzine motor. In plaats van 480 liter kun je hier 370 liter in kwijt.

Verder is het interieur van deze 3 serie ook zoals je mag verwachten strak afgewerkt met mooie materialen en ook een fijn infotainment systeem. Het exemplaar waar we vandaag mee rijden heeft het fijne navigatie professional scherm, het grote scherm, waarbij je ook een idrive knop hebt waarop je je navigatie bestemming kunt schrijven, inspreken kan trouwens ook heel erg eenvoudig.

Omdat het een hybride is zie je op dit navigatiesysteem ook de laadpalen in de buurt om zo snel en eenvoudig op te laden.

Verder is dit exemplaar mooi uitgerust met een M-Sportpakket waar we bij Shift Up altijd erg fan van zijn. Je krijgt een stoerdere voor en achterbumper, 18” lichtmetalen velgen, de sportstoelen waar je het zitvlak van kunt verlengen en het lekkere M-Sportstuurwiel.

Daarnaast heeft deze ook het Harman Kardon audio systeem wat zorgt voor een mooi zuiver geluid, parkeersensoren en LED koplampen.

Benieuwd naar de rij-eigenschappen van deze prachtige BMW? Bekijk dan zeker de video 

Volg ons ook op social media

Youtube: ➤ www.youtube.com/channel/shiftup

Instagram: ➤ www.instagram.com/shiftup.nl/ 

Facebook: ➤ www.facebook.com/shiftup.nl

LinkedIn: ➤ www.linkedin.com/company/shift-up-bv

© 2021 Shift Up https://www.shiftup.nl/